This Page

Musik Fabrik Composers

Peformance histoiry for the Debussy Sérénade for violin and orchestra

Debussy Completetions by Robert Orledge published by Musik Fabrik/&Oelig;uvres de Claude Debussy parachévées par Robert Orledge éditées par Musik Fabrik

Words from the Critics about Debussy works completed by Robert Orledge

Home  >  English  >  Debussy Sérénade for violin and orchestra

Debussy Sérénade for violin and orchestra

orchestration: 31EH23/2100/timp/1perc(susp. cym;/tomabourine)hp/strings (minimum 12.10.8.6.4) with solo violin

version for 17 instruments - orchestration: 21(EH)11/1000/1perc(timp/susp. cym;/tomabourine)hp/strings (2.2.2.2.1) with solo violin

or violin and piano

duration: aprox: 5'30"

Hear a live performance:

Robert Orledge's Notes for this edition

In the early 1890s, Debussy composed the opening of a lyrical piece in E major for violin and piano, perhaps as a shorter companion piece for the violin Nocturne he was planning for the Belgian violinist Eugène Ysaÿe. After Debussy’s death in 1918, his second wife Emma often gave away sketch pages to performers or composers as memorials to her beloved husband , and this particular page was given to the Cuban born pianist and composer Joaquin Nin (1879-1949). It came up for sale in the catalogue of the British antiquarian dealer Lisa Cox in 2010 and although it might possibly be an early song for contralto and piano, the more dynamic idea in bar 12 strongly suggests the violin, especially as it begins on an open D string. Moreover, there is no text and in pieces of this length, Debussy usually wrote at least one word in, if only to remind himself where he had got to in any song.

So my starting point was a complete 12-bar melody gently undulating in the violin’s lowest register over a sensual accompaniment, rising to a climax in bar 12 and giving me a contrasting idea that I could use as a link between sections and in the cadenza. As the B section (bars 14-26) derives directly from Debussy’s opening theme by metamorphosis, my own additions were restricted to the central section (bars 27-57) - comprising a new scherzando idea (C) and the more lyrical D (bars 36-46). C returns at bar 47, followed by the opening sections in reverse order, so that the Sérénade begins and ends with Debussy’s material and is cast in arch form (ABCDCBA).

Robert Orledge

Brighton, 19 June 2019


Au debut des années 1890, Debussy a composé le debut d’une pièce lyrique en Mi majeur pour violon et piano, peut-être pour accompagner la Nocturne pour violon que Debussy a destinée pour le violoniste belge Eugène Ysaÿe. Après la morte de Debussy en 1918, sa deuxième femme Emma avait l’habitude d’offrir ses pages d’esquisses aux intérpètes et compositeurs en souvenir de son regreté mari. Cette page d’esquisse a été offerte aux compositeur et pianiste cubain Joaquin Nin (1879-1949). Cette page a été mise en vente dans la catalogue de l’antiquaire britannique Lisa Cox en 2010 et malgré que cette esquisse est peut-être le début d‘une mélodie pour contralto et piano, l‘idée dynamique dans la douzième mesure suggère la violon, surtout qu‘elle commence sur la corde ouverte de ré. En plus, il n‘y a pas de texte et, dans les esquisses de cette longeur, Debussy habituellement met au moins un mot, pour se souvenir d‘où il avait arrêté dans un texte.

Donc, le point de départ de cette œuvre était une mélodie en douze mésures ondulante sur le registre grave du violon sur une accompagnement sensuelle, montant en climax à la douzième mésure sur une idée contrastante que me sert de lien entre les different segments et également dans la cadence. La thème B (mésures 14-26) est derivée directement de la thème du début par la métamorphose musicale, et donc ma seule proposition thèmatique était la section centrale (méusres 27-57) - composé d’une idée scherzando (C) suivi par une thème plus lyrique (D - mésures 30-66). La thème C fait son retour à la mésure 47, suivi par le matériel du debut dans l’ordre inverse, pour commencer et finir cette sérénade avec la mélodie de Debussy et pour former une arche formelle (ABCDCBA).

Robert Orledge

Brighton, 19 juin 2019


Buy a copy of the piano reduction or the score here/

Achetez une exemplaire de la réduction pour piano or la partition d'orchestre ici


Claude Debussy: Sérénade for violin and piano, completed by Robert Orledge/pour violon et piano, parachévé par Robert Orledge

mfcd006pr

score and part/partition et partie - 9€ 95


Claude Debussy: Sérénade for violin and orchestra (31EH(hb)23/2100/timp/1perc/hp/strings), completed and orchestrated by Robert Orledge/pour violon et orchestre (31CA(hb)23/2100/timb/1perc/hpe/cordes, parachévé et orchestré par Robert Orledge

mfcd006sc

full score and solo part/partition d'orchestre et partie soliste - 14€ 95

orchestral parts on rental/matériel orchestral en location


Claude Debussy: Sérénade for violin and 17 instruments (20EH(ob)11/1000/timp-1perc/hp/strings 2.2.2.2.1), completed and orchestrated by Robert Orledge/pour violon et orchestre (20CA(hb)11/1000/timb11perc/hpe/cordes (2.2.2.2.1), parachévé et orchestré par Robert Orledge

mfcd006co

full score and solo part/partition d'orchestre et partie soliste - 12€ 95

orchestral parts on rental/matériel orchestral en location


For further study about Robert Orledge/pour plus d'information sur Robert Oledge

Robert Orledge's Website/Le Site Web de Robert Orledge(en anglais)

The Arthur Hartmann project Website/Le Site Web du projet Arthur Hartmann (en anglais)

Claude Debussy As I Knew Him and Other Writings of Arthur Hartmann