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Musik Fabrik Composers

Words from the Critics about the music of Gregory Sullivan Isaacs

Quleques mots des critiques sur la musique de Gregory Sullivan Isaacs

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Henry Faust by Gregory Sullivan Isaacs

About "Henry Faust", an opera in three acts for tenor and piano

Second act aria (In the witches kitchen. Faust demands, then drinks, the youth potion. The devil conjures the image of Gretchen). See the full opera here.

Described as a "tour de force"  during the opera’s initial run of performances “Henry Faust” by Gregory Sullivan Isaacs is a three-act, one character opera based on Goëthe’s play as translated by Anna Swanwich (1859) with a libretto by the composer. It was premièred at the Circle Theatre in Chicago on April 11, 1993 with the Composer as Faust and Kevin Hinton, pianist

“Henry Faust” started out as a thought about the “essence” of opera. Isaacs thought that one singer, one piano, and a black box theater were all that was really needed to achieve “opera-ness”. Goethe’s play, “Faust,” immediately came to mind. The tale of the professor who makes a deal with the devil for infinite knowledge and the restoration of youth, only to betray himself by lust, seemed perfect. The three-act opera is for tenor and piano and in a Goethe-era English translation by Anna Swanwick. She was the leading translator of Goethe of her day and one of the first advocates for women’s rights. Every word Faust sings is a line from the play.

The opera is set in a miserable single-occupancy hotel room furnished with an iron cot, a beat-up dresser and a tattered arm chair. Faust, disheveled and in his pajamas, lives out the drama. The ensuing events, the feverish creations of an addled brain, are all real to Faust. He sees and interacts with the other two characters – the devil and Gretchen – and flies to hell to dance at the Witches Sabbath.

Both the tenor and piano parts are equally demanding and require artists of the first order. The tenor part covers a great range – both vocally and dramatically. The piano part requires a virtuoso and musically expresses all of the imaginary characters.


Sur "Henry Faust"

Décrite comme « un tour de force à sa création, “Henry Faust” de Gregory Sullivan Isaacs est une opéra en trois actes pour une personnage basée sur la drame de Goëthe dans la traduction en anglais d’Anna Swanwich (1859) avec un livret écrit par le compositeur. L’opéra a eu sa création au Circle Theatre de Chicago le 11 avril, 1993 avec le compositeur dans le rôle de Faust et Kevin Hinton au piano.

L‘inspiration d‘“Henry Faust” était une méditation sur « l’essence » de la genre "Opéra". Isaacs a imaginé qu’un chanteur, un piano et une théâtre avec une procensium formaient une sorte de minimum pour créer la notion d’opéra. La drame de “Faust,” était une argument évidente dans ce contexte. L’histoire d’un savant qui fait un pacte avec le diable en échange pour la connaisance universale et la restoration de la jeunesse, qui se trahit par ses propres désires comportait tous les éléments necessaires.

Cette opéra en trois actes est pour ténor et piano et utilise une traduction en anglais contemporaine de Goëthe d’Anna Swanwick. Elle était la traductrice la plus connue de son époque et était également une des premières militantes pour les droits de la Femme. Chaque mot chanté par Faust est dans sa traduction en anglais de Goëthe.

Le décor de l’opéra est une misérable chambre d’hôtel avec un lit en fer, une vieille commade et un fautiel en mauvaise état. Faust, negligé et dans ses pyjamas, exprime la drame à travers sa vision individuel. Les événements qui suivent, les hallucinations fiévreuses, sont tous réel pour Faust, qui vois et interroge deux autres personnages - le diable et Gretchen - et va en enfer de dancer au Sabbbath des Sorcières.

Les parties solistes de ténor et du piano demandent des artistes du premier ordre. La partie du ténor a une tessiture très grande et une palette dramatique très variée. La partie du piano qui est très virtuose exprime également les personnages invisibles dans la pièce.

The American composer Gregory Sullivan Isaacs is the author of a catalogue of vocal and instrumental works for both large and chamber ensembles. He has been feted for his “clean, neo-romantic, richly melodic musical idiom” (D Magazine). Nominated for a Pulitzer Prize in composition, he has also received a grant from the American Music Center and an ASCAP award for his commitment to American music. Recent works include his critically acclaimed Henry Faust, a three-act opera for tenor and piano, produced for public television, and a cantata for singers and a chamber ensemble, UNDELIVERED (libretto by Suzanne Calvin), based on President Kennedy’s final, but undelivered speech, which received a highly successful premiere in May 2014. Recent chamber music includes Dance Suite for Violin and Piano (2015) written for Gary Levinson, Senior Associate Concertmaster of the Dallas Symphony.

Mr. Isaacs, also an instrumentalist and tenor vocalist, began his musical training at the high school division of the Interlochen Arts Academy (Michigan). He studied at the universities of Michigan and Miami and holds a Master of Music in vocal performance from Indiana University (Bloomington). His list of teachers and mentors include Thor Johnson, Barre Hill, Martha Lipton, Ivan Davis, Frederick Fennell, Leslie Bassett, Tibor Kozma, Gustav Meier, and Pierre Bernac.

After his singing career, Isaacs continued his compositional work while holding numerous musical directorships, as well as composer-in-residence appointments, with opera, musical theater, choral, and symphonic organizations. In 2009, he was chosen as a fellow in the NEA/Columbia Music Journalism Institute. He is currently the Senior Classical Music Critic for the respected on-line performing arts magazine, Theater Jones. He also writes for other publications such as the Fort Worth Star Telegram and teaches private lessons in voice and composition. Isaacs is currently coaching performers and chamber ensembles as well as teaching voice and composition at the Dallas Music Academy. He also offers a series of classes on music history and literature throughout the year.

L’œuvre du compositeur américain Gregory Sullivan Isaacs comporte de la musicale vocale et instrumentale allant des grands ensembles à la musique de chambre et aux mé lodies. Sa musique a é té appré cié e pour son “style musical pré cis, né o-romantique, et richement mélodique.” (D Magazine). Nominé pour le prix Pulitzer de composition musicale, Isaacs a é galement reçu une bourse du Centre pour la Musique Amé ricaine et également de l’ASCAP pour sa promotion de la musique américaine. Parmi ses œuvres ré centes, citons l’opéra de chambre “Henry Faust”, un tour-de-force pour té nor et piano qui a é té filmé pour la té lé vision publique, et “Undelivered” (livret de Suzanne Calvin), une cantate pour solistes et ensemble de chambre basé e sur le dernier discours du Pré sident Kennedy, qui n’a pas é té présenté e en raison de son assassinat. Sa création, en mai 2014, a reçu les éloges des journalistes pré sents. La “Dance Suite” (2015) pour violon et piano, est é crite pour Gary Levinson, Violon Solo Associé du Dallas Symphony.

M. Isaacs, également instrumentiste et artiste-lyrique, a commencé ses études musicales au lycée de l’Interlochen Arts Academy (Michigan). Il a étudié par la suite aux Universités de Michigan et Miami et a réçu un Master en Art Lyrique de L’Université d’Indiana (Bloomington). Parmi ses maîtres, citons Thor Johnson, Barre Hill, Martha Lipton, Ivan Davis, Frederick Fennell, Leslie Bassett, Tibor Kozma, Gustav Meier, et Pierre Bernac.

Après avoir mis fin à sa carrière de chanteur, Isaacs a continué de composer en parallèle à une carrière de chef d’orchestre, chef de chœur et des projets de composition “en résidence”. En 2009, il a été choisi pour faire partie du NEA/Columbia Institut du journaliste musical. Il est actuellement critique musical du journal Theater Jones. Il écrit également pour d’autres publications et donne des cours de chant et de composition. Actuellement, Actuellement, Isaacs est professeur de musique de chambre, de chant et compositeur au Dallas Music Academy. Il présente egalement une série de cours sur l'histoire de la musique pendant l'année.


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Henry Faust, an opera in three acts for tenor voice and piano(English text)/une op&eacte;ra en trois actes pour voix de ténor et piano (texte en anglais)

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For further study about Gregory Sullivan Isaacs/Pour plus d'information sur Gregory Sullivan Isaacs

The Composer's Website/Le Site Web du compositeur (en anglais)

TheaterJones: An article with the composer and librettist Suzanne Calvin about creating the oratorio "Undelivered"/article avec le compositeur et le libretiste Suzanne Calvin sur la processus de création de l'oratorio "Undelivered" (en anglais)

Southwest Now Magazine: Article about the composer/article sur le compositeur

Dallas Star-Telegram: Review of "Undelivered" in the Dallas Star-Telegram/Critque de "Undelivered dans le Dallas Star-Telegram

D Magazine: Review of "Undelivered" in the D Magazine/Critque de "Undelivered dans la revue "D"