Carson P. Cooman : Concerto for Bass Trombone and Six Players/ Concerto pour Trombone Basse et Six Instruments

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Concerto for Bass Trombone and Six Players (Op. 678)

Duration ca: 13:00

Instrumentation Alto Flute/Flûte en Sol (note the alto flute part requires both a strong player and a solid instrument, capable of achieving strong dynamic ranges and forceful playing.)

Clarinet in Bb/Clarinette en Sib

Percussion (1 player): Bass drum, marimba, crotales/Grosse Caisse, marimba, crotales

Viola/Alto

Cello/Violoncelle

Contrabass/Contrebasse

This work was commissioned by the Carnegie Mellon School of Music for the Carnegie Mellon Contemporary Ensemble, Walter Morales, director.

PROGRAM NOTES

Concerto for Bass Trombone and Six Players (2006) was commissioned by the Carnegie Mellon School of Music for the Carnegie Mellon Contemporary Ensemble, Walter Morales, director. The work is dedicated to trombonist Jim Siders, for whom the solo part was written.

The work is scored for solo bass trombone with an ensemble of primarily "dark" instruments alto flute, clarinet, viola, cello, contrabass, and percussion. The solo bass trombone is the focal point of the musical discourse, acting throughout largely as a protagonist with much material best described as bitterly lyrical. The work maintains a generally dark, obsessive, and bitter tone throughout.

Unlike some concerti, however, the work is not about an aggression between soloist and the rest of the ensemble. Rather the bass trombone is "first" among a collection of like minded individuals all expressing the same sentiments and aggressions.

The opening section is marked "spasmodic." Quiet nervous twitches serve as a backdrop to a melodic unfolding of the basic material and interval content. The end of this part "breaks apart" to reveal a section marked "slow, otherworldly." The harmonic material starts modal, open, and "distant" in feeling (perhaps a recollection of a distant past) before becoming gradually gnarled again.

The trombone leads towards the next section: an ever-building athletic "moto perpetuo." This reaches its peak in an aggressive and horribly angry climax with a wide-ranging trombone part marked "wildly raving; insane, ugly", obliterated by bass drum hits and shrieking hammer blows from the other instruments. A nervous and timid interlude returns to the nervous twitching of the opening though everything is slightly slower and more hushed than before, finally breaking off into an enigmatic coda.

 

NOTES

Concerto for Bass Trombone and Six Players (2006) est une commande de l'Ensemble de Musique Contemporaine de l'Université Carnegie Mellon, dirigé par Walter Morales, director. L'oeuvre est dédiée au Tromboniste Jim Siders, pour qui la partie soliste à été écrite.

L'oeuvre est orchestrée pour Trombone Basse solo avec un ensemble des instruments avec des timbres rélativement "sombre": Flûte en Sol, Clarinette, Alto, Violoncelle et Contrebasse et percussion. La partie soliste est le protagoniste principal avec beaucoup d'interventions qui pourrait être décrit comme "amèrement lyrique". L'oeuvre maintient un esprit assez noir, obsessionel et amer.

Contrairement aux idées récues des Concerti en générale, ici l'oeuvre n'est pas une agression entre soliste et la reste de l'ensemble. La partie soliste est plutôt le voix principal dans une collection des individus qui pensent tous dans la même manière, tous exprimants les mêmes sentiments et les mêmes agressions.

L'introduction de l'oeuvre est marqué "spasmodique". Les tiques nerveuses mais silencieuses servent de fond pour les motives de bases et les intervales utilisées. La fin de cette section se détruit pour réléver une passage marquée "Lent, d'un autre monde". Les motives harmoniques se developpent dans une manière modale, ouverte et distante (peut-être un souvenir d'une passée lointaine) avant de devenir de nouveau tordues.

Le Trombone soliste mène vers la prochaine passage: un "moto perpetuo" très agil en ébullusion constante. Cette partie de l'oeuvre se trouve son aboutissmenet dans un climax très agressive avec une partie de soliste marqué "sauvagement fou et laide", presque couvert par les coup de grosse caisse et les cris martélés des autres instruments. Une interlude nerveuse et timide mène vers la même ambience de l'introduction avec un tempo un peu plus lent et plus distant qu'au debut, finalement tombant dans une coda enigmatique.

 

Carson P. Cooman January 2006 Pittsburgh, Pennsylvania, USA

 


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Small Bear, Large Telescope: Music of Carson Cooman (2006 rel; CD recording)

Contains Pittsburgh Concerto (2005) for orchestra, Horn Trio (2004) for violin, horn, and piano, Concerto for Bass Trombone and Strings (2006), and Shining Space: Quintet for Horn and Strings (2006)

Carnegie Mellon Philharmonic, Efraín Amaya, conductor
Petro Hrushovenko and Konstantin Sokol, horn; Ostap Shutko, violin; Natalia Tolmacheva, piano; Ukrainian Quartet
James Siders, bass trombone; Carnegie Mellon Contemporary Ensemble, Walter Morales, conductor

Zimbel Records (Catalogue #ZR108)
Webster, New York

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Concerto for Bass Trombone and Six Players

Performed by Jim Siders and the Carnegie-Mellon Contemporary Music Ensemble

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Concerto for Bass Trombone and Six Players for Solo Bass Trombone and Alto Flute, Bb Clarinet, Percussion, Viola, Violoncello and Double Bass/pour Trombone basse solo et Flûte en Sol, Clarinet en Sib, Percussion, Alto, Violoncelle, et Contrebasse - study score 14 95

Concerto for Bass Trombone and Six Players for Solo Bass Trombone and Alto Flute, Bb Clarinet, Percussion, Viola, Violoncello and Double Bass/pour Trombone basse solo et Flûte en Sol, Clarinet en Sib, Percussion, Alto, Violoncelle, et Contrebasse - score and parts 24 95