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Musik Fabrik Composers

Peformance histoiry for the Debussy Pr&eacuqte;lude à l'Histoire de Tristan for orchestra

Debussy Completetions by Robert Orledge published by Musik Fabrik/&Oelig;uvres de Claude Debussy parachévées par Robert Orledge éditées par Musik Fabrik

Words from the Critics about Debussy works completed by Robert Orledge

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Debussy Prélude à de Tristan for orchestra<

orchestration: 21EH22/2200/timp/1perc/hp/strings (minimum 12.10.8.6.4) with solo violin

version for solo piano

duration: aprox: 4'30"

Hear a recording:

Robert Orledge's Notes for this edition

Debussy’s friendship with the versatile poet and playwright Gabriel Mourey began in 1899, and in July 1907, Mourey offered Debussy a libretto based on Le roman de Tristan - Joesph Bédier’s adaptation of a twelfth-century Breton romance by the Anglo-Norman poet known as Tomas - which had recently been published in Paris. Debussy enthusiastically outline the four-act plot to Victor Segalen that October, and the main differences from Wagner’s Tristan und Isolde are that none of the action takes place in Cornwal and that “Isolde of the white hands” is found guilty of cuckolding King Marc with Tristan, who has to rescue her from the leper colony in which she is abandoned in Act 1. She also betrays hi when he goes mad at the end.

The idea of a Tristan that restorced its ‘legendary character’ and had no connections with Wagner, appealed to Debussy, who was extremely moved by the circumstances of Tristan’s death. Even if he thought that Mourey’s poetry was “not very lyrical and many passages do not exactly “invite” music”, he did work on the libretto and the music that summer and sent his pubisher Jacques Durand, ‘one of the 363 themes for the “Roman de Tristan”’ in a letter sent from Pourville on 23 August, 1907. The present prelude grows from this theme, together with the poignant Breton folksong “Le Faucon”. After a short atmospheric introduction, Debussy’s dance-like theme (which is definitely not a leitmotif) gradually gains momentum and after it reaches it ecstatic climas, representing the transient happiness of the lovers, it dissolves into an expressive coda and an elegiac close (all growing from Debussy’s opennning, off-stage trumpet calls), leaving us with the ultimate tragedy of their ill-fated advice.

Unforunately, Mourey’s actual libretto has been lost and the project eventually foundered because Bédier’s cousin, Louis Artus, wanted Debussy to use the scenario he had prepared and copyrights for the stage, and would not allow him to proceed with Mourey’s version. Debussy, it need hardly be said, would never have dreamed of collaborating with the authro of the vaudeville hit La culotte (The pants)>!

Robert Orledge


L’amitié de Debussy avec le poète et auteur dramatique Gabriel Mourey a commencé en 1899, et en juillet, 1907, Mourey montrait à Debussy un livret inspiré par Le roman de Tristan - Joesph Bédier’s l’adaptation par Joseph Bédier d’une romance bretonne du 12me siècle par le poète Anglo-Normande connu sous le nom de Tomas- dont l’adaptation de Bédier a eu été récemment éditée à Paris Debussy devoila avec enthusiasme l’arguement d’un ballet en quatre actes à Victor Segalen en octobre, 1907. Les différences principales entre l’opéra Tristan und Isolde ade Wagner et l’argument de Mourey sont que le lieu d’action n’est pas Corwal et que “Isolde des mains blanches” est jugé coupable d’avoir trompée le roi Marc avec Tristan, qui doit ensuite l’enlèver de la léproisie dans laquelle elle est abandonnée dans le première acte. Elle trahit également Tristan quand il devient fou à la fin de la pièce.

Debussy était surtout attiré par l’idée d’un Tristan qui reintegre son carateur “legendaire” et qui n’a eu aucune lien avec Wagner Il a été surtout émouvé par les circumstances de la mort de Tristan. Même si Debussy a trouvé que la poésie de Mourey n’était “pas très lyrique et certaines passages n’invite pas exactement la musique”, il a travaillé sur le livret et la musique pendant cet été et il a envoyé à son éditeur Jacques Durand “un des 363 thèmes pour le “Roman de Tristan” dans une lettre enovyée de Pourville le 23 août, 1907. La présente parachévement de cette Prélude utilise ce thème, couplé avec l’emouvante chanson folklorique bretonne“Le Faucon”. Après une courte introduction, la thème dansante de Debussy (qui n’est dans aucune sens un leitmotif) rentre progressivement en mouvement et après une culmination exstatique evoquante le bonheur transient des amants, la musique change pour une coda expressive et un fin élégiaque (utilisnat les appels de la trompette du début) nous laisse avec le destin tragique dans amants mal-conseillés.

Malheuresement, le livret que Mourey a proposé à Debussy est perdu et le projet n’a pss abouti, parce que le cousin de Bédier, Louis Artus, a voulu que Debussy utilise un scenario qu’il a preparé et déposé pour la scène. Artus n’a pas voulu donné la permission d’utiliser le livret de Mourey et Debussy n’aurait jamais accepté de collaborer avec l’auteur du succès de boulevard La culotte!

Robert Orledge


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Claude Debussy: Prélude à L'Histoire de Tristan for orchestra, completed and orchestrated by Robert Orledge/pour violon et piano, parachévé par Robert Orledge

mfcd006pr

score/partition - 19€ 95

orchestral parts on rental/matériel orchestral en location


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Robert Orledge's Website/Le Site Web de Robert Orledge(en anglais)